In 2021 is het plan voor de herinrichting van de Burgemeester Bijleveldsingel, Vechtstraat en Hessenweg, oftewel de ‘Hoofdroute door Hattem’ opgeleverd, zodat de werkzaamheden vanaf maart 2022 van start konden gaan. De aanleiding van het project was de slechte staat van de wegen en de beperkte verkeersveiligheid. Het asfalt was toe aan onderhoud en op een aantal kruispunten was het gevaarlijk om de weg over te steken. Daar móest iets aan veranderen. Verschillende aspecten van ons vakgebied kwamen in dit project naar voren: het ontwerpen van wegen, bewonersparticipatie, contractvorming en aanbesteding, directievoering en toezicht, etc. Een opdracht die ons op het lijf geschreven is!
Verschillende fasen
We zijn binnen het project veel verschillende fasen doorgelopen. Zo zijn we gestart met de initiatiefase, om vervolgens verder te gaan met de planfase, ontwerpfase, bestekfase, aanbestedingsfase, uitvoeringsfase en uiteindelijk de opleveringsfase. Kortom, wij waren verantwoordelijk voor het hele project, Björn voorop. En als wij ergens verantwoordelijk voor zijn, dan pakken we die verantwoordelijkheid ook. We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat de collega’s van gemeente Hattem zich geen zorgen hoefden te maken.
Balans tussen belangen
Vóór de start van het project moesten we de eisen en wensen van de betrokkenen in kaart brengen. Hattem heeft ruim 12 duizend inwoners en winkeliers moeten kunnen laden en lossen. De kunst is om de balans te vinden tussen de verschillende belangen. We startten bij de wensen van gemeente Hattem en trokken daarna de omgeving in. We spraken medewerkers van Rijkswaterstaat en de provincie en nodigden aanwonenden andere betrokkenen uit voor een informatieavond. In elk project verwerken we alle eisen en wensen in een Klanteneisenspecificatie (KES). Die bespreken we met onze opdrachtgever. Welke wensen kunnen we meenemen in het ontwerp? En welke niet? Daarnaast is het belangrijk dat iedereen die iets aangeleverd heeft, een duidelijke terugkoppeling krijgt.
Het gezicht voor de omgeving
Ook na de ontwerpfase moet de omgeving worden meegenomen in het proces. Communicatie is de rode lijn in het proces; het raakt immers de hele stad. Daarom maakte de aannemer gebruik van de BouwApp. Hierin konden omwonenden en andere betrokkenen meldingen en klachten doorgeven en vragen stellen. Uiteraard was die app niet het enige communicatiemiddel met de omgeving. Iedere keer als het project een andere fase in ging, er hinder ontstond of er iets afgesloten werd, gingen we met brieven langs de winkels en woningen. Uiteraard hielden we qua afsluitingen en hinder ook rekening met de bevoorrading van de winkels. De communicatie vond niet alleen plaats met ondernemers en omwonenden, maar ook met stakeholders zoals Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel. Daarmee was Björn het gezicht voor de hele omgeving en de ogen en oren van de gemeente met betrekking tot het project.
“Er heerste een grote dynamiek binnen dit project door de verschillende stakeholders waar we mee te maken hadden. Winkeliers, Provincie, Rijkswaterstaat, de aannemer: je vormt samen een team, je doet het met elkaar. Dat zorgt er ook voor dat je verschillende belangen moet afwegen, zonder het doel uit het zicht te verliezen. Het gaat om de balans tussen de belangen. En als je ergens wel wat extra’s voor iemand kunt betekenen, doe je dat natuurlijk altijd.” – Björn van Straaten
Toezichthouden en directievoeren
De rol van Björn veranderde na de definitieve gunning in directievoerder. Hij was onderdeel van het projectteam én fungeerde namens de gemeente Hattem als opdrachtgever richting de aannemer. Zijn taken waren onder andere het bewaken van het proces, het budget, de gemaakte afspraken, de planning en de kwaliteit. Uiteindelijk was hij verantwoordelijk voor het tot een goed einde brengen van het project.
Groeninrichting begeleiden
Alle wegwerkzaamheden zijn inmiddels klaar. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de groeninrichting, onder andere door de aanleg van geveltuintjes. Dit plan is vanuit de groenvisie van de gemeente Hattem tot stand gekomen en wordt begeleid door Bureau Schmidt. De geveltuintjes geven geur en kleur aan de binnenstad en helpen bij het opvangen van hevige regenbuien langs de ‘hoofdroute door Hattem’.
Dorpsweg en Eierdijk
Hetzelfde traject doorliepen we ook voor de Dorpsweg en de Eierdijk. Voor dit project is een verkeerskundige studie gedaan om een juiste keuze te maken op gebied van veiligheid van de omgeving en doorstroming van het verkeer. Daarnaast staat een duurzame uitvoering in dit project voorop, zoals bijvoorbeeld in materiaalkeuze.
In het project ‘Hoofdroute door Hattem’ komen verschillende diensten van Bureau Schmidt naar voren, namelijk: toezicht en directievoering, bewonersparticipatie, ontwerp wegen, contractvorming en aanbesteding en gebiedsontwikkeling. Heb jij ook behoefte aan een van deze diensten? Klik door om te ontdekken wat wij voor je kunnen betekenen!
Het was al heel lang een wens van de ‘Rypsters’: een mooi fietspad tussen Dronryp en Leeuwarden. Het pad loopt langs het Van Harinxmakanaal en wordt veel gebruikt door scholieren die naar hun school in Leeuwarden fietsen. Inmiddels fietsen de Rypsters snel, veilig én via een mooie route. Wij hielpen bij dit project zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering.
Eerder moesten scholieren uit Dronryp via de Puoldyk naar het fietspad langs het Van Harinxmakanaal om in Leeuwarden te komen: een route waar ook veel landbouwvoertuigen gebruik van maken. En landbouwvoertuigen en fietsers op dezelfde plek, dát kan zorgen voor onveilige situaties.
Inwoners van Dronryp hadden vooral de wens om via een mooie route naar Leeuwarden te fietsen. Reden genoeg voor gemeente Waadhoeke om het fietspad aan te pakken. Inmiddels is de nieuwe fietsroute klaar, en werd hij op 6 juli door wethouder Kees Arendz feestelijk geopend.
Tekeningen en bestekken
Er was nóg een wens, namelijk het aanpassen van de damwanden en de oevers langs het van Harinxmakanaal. Het moesten natuurvriendelijke – KRW – oevers worden. De provincie Fryslân, die verantwoordelijk is voor de oevers en de damwanden, ging hiervoor in gesprek met gemeente Waadhoeke. Samen besloten ze het project aan te pakken.
Gemeente Waadhoeke vroeg ons om de voorbereiding van het fietspad, de brug en alle bijkomende werkzaamheden te verzorgen. Een klus die Bauke met veel plezier oppakte. Hij zorgde voor de juiste onderzoeken, de tekeningen en een gedetailleerd bestek. Zo kon de aannemer buiten goed voorbereid aan de slag.
Directievoering
Ook bij de uitvoering bleef Bauke betrokken. Hij nam de directievoering op zich. Handig, want de kennis die hij tijdens de voorbereiding opgedaan had van het project, kwam tijdens de uitvoering weer goed van pas.
Geen scholieren, maar de ‘doortrapfietsgroep’ fietste op woensdag 6 juli als allereerste over het nieuwe fietspad. Het pad maakt namelijk deel uit van de ‘Doortraproutes’: routes die ouderen moeten stimuleren om zo lang en veilig mogelijk te kunnen laten fietsen.
Doortraproute
Wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke opende op woensdag 6 juli het fietspad officieel. Het waren geen scholieren, maar de ‘doortrapfietsgroep’ die als allereerste gebruik maakten van het fietspad. Het fietspad maakt namelijk onderdeel uit van de fietsroutes van het landelijke programma Doortrappen. Dit programma heeft als doel om ouderen zo lang mogelijk veilig te kunnen laten fietsen. De routes worden gemaakt op basis van brede fietspaden, overzichtelijke kruispunten en een mooie omgeving. Het fietspad maakt daarnaast onderdeel uit van het fietsknooppunten netwerk.